• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعلام زمان ثبت‌نام طرح حمایت معیشتی کسانی که یارانه نمیگیرند

    اعلام زمان ثبت‌نام طرح حمایت معیشتی کسانی که یارانه نمیگیرند

    به گزارش اکولیب:در پی افزایش قیمت بنزین، رییس جمهور روحانی در برنامه‌‌ی خود برای پرداخت طرح حمایت معیشتی و یارانه، درآمد کسب شده از افزایش قیمت بنزین را حهت کمک به اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین کشور را در دستور کار برنامه‌ی بودجه‌ی دولت قرار داده است.

    به نقل از خبرگزاری مهر: سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی گفت: ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه حمایت معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند در دی ماه آغاز می‌شود اما زمان دقیق آن به زودی اعلام می‌شود. حسین میرزایی گفت: «در جریان ثبت اعتراضات در سامانه کد دستوری #۶۳۶۹* تعدادی از متقاضیان در فهرست یارانه بگیران قرار نداشتند که تقاضای آنها در این دوره مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. وی افزود: ۱۰.۶ درصد از ثبت اعتراضات حمایت معیشتی، گروهی از سرپرستان خانواری بودند که در «فهرست یارانه بگیران قرار نداشتند» که حدود ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ نفر را شامل می‌شدند. سخنگوی ستاد طرح شناسایی مشمولان حمایت معیشتی افزود: ثبت نام از متقاضیان حمایت معیشتی که در لیست یارانه بگیران قرار ندارند در دی ماه آغاز می‌شود اما زمان دقیق آن به صورت رسمی اعلام خواهد شد تا با مراجعه به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ تقاضای خود را ثبت کنند. بنابراین تقاضا می‌شود تا قبل از اعلام زمان رسمی افراد به این دفاتر مراجعه نکنند. میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت یارانه بگیر کشور حدود ۷۸ میلیون نفر برآورد می‌شود، تاکید کرد: در عین حال ۶۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیر کشور مشمول دریافت حمایت معیشتی شدند، بنابراین فرصتی در نظر گرفته شد تا حدود حدود ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران که مشمول بسته حمایت معیشتی نشدند اعتراض خود را ثبت کنند که این مهلت به پایان رسید و در مرحله رسیدگی به تقاضای آنها هستیم.»

    اما برنامه‌ی طرح پرداخت‌های معیشتی برای دولت چقدر هزینه به جا می‌گذارد و همین موضوع فعالان اقتصادی را نگران کرده است. کارشناسان اقتصادی با توجه به کسری هر ساله‌ی بودجه دولت پیش بینی می‌کنند که سال بعد دولت با توجه به پرداخت هم زمان یارانه و پرداخت معیشتی با مشکلات افسار گسیخته‌ایی مواجهه باشد و در تهیه‌ی منابع پرداختی به مشکل بربخورد.

    نکته‌ی دیگر این است که اینگونه پرداخت‌ها عملا در بلند مدت هیچگونه رفاه اقتصادی را ایجاد نمی کند بلکه دولت می‌توانست با محموع این پرداختی‎ها مشکلات بخش صنعت را چاره بیاندیشد تا از این روش به کارافرینی برای همان دهک‌های پایین جامعه داشته باشد که شاهد هستیم چند وقتی است از دستور کار دولت خارج شده است.