• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه‌های ۲۵ متری در تهران

    خانه‌های ۲۵ متری در تهران

    عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، از پیشنهاد شهرداری برای ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد. طی ۶-۵ ماه گذشته که موضوع آمادگی ساخت مسکن ملی از سوی نهادهای دولتی مطرح شده، ایده آپارتمان‌های کوچک نیز مورد توجه قرار گرفته که می‌توان موانع ساخت آن را کاهش داد.

    آپارتمان کوچک اندازه در تمام در تمام کلانشهر‌های دنیا وجود دارد و یک ضرورت است نه یک انتخاب. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که اگر این ۴۰۰ هزار واحد را در یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ضرب کنیم، می‌بینیم چه سرمایه کلانی در کشور متوقف و راکد است.

    این خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری تنها ویژه افراد کم درآمد نیست و می‌تواند مسکن اول زوج‌های جوان باشد. کارگران و مغازه‌دارانی که در بازار فعالیت می‌کنند، دانشجویان و … می‌توانند مخاطب مسکن کوچک‌مقیاس باشند.

    با هماهنگی نهادهای مرتبط برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، املاک برچسب انرژی خواهند گرفت. کاهش انرژی می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نیز موثر باشد. ۳۰ درصد سوختی که به هوا تهران وارد می‌شود، از محل سرمایش و گرمایش ساختمان‌ها است. که امید است با اجرای این طرح به سمت ساختمان‌هایی که مصرف حداقلی انرژی دارند، پیش برویم.

    گلپایگانی در ادامه گفت: ۱۷ درصد شاهد کاهش آمار پروانه ساخت بودیم که این تعداد از لحاظ زیربنا نیز ۱۸ درصد نسبت به پروانه‌های سال گذشته کاهش داشته‌اند. اما از نظر تحقق عوارض صدور پروانه، بالای ۹۵ درصد از میزان پیش‌بینی شده محقق شده است: این متاثر از لایحه‌ای است که سال گذشته در خصوص تجدید نظر قیمت عوارض صدور پروانه در شورا به تصویب رسید.

    پیش از این برای تعیین عوارض، خطوط بالای انقلاب و پایین انقلاب، معیار قرار گرفته بود اما در حال حاضر در مناطق بالای تهران که قیمت خانه بالاتر است عوارض بیشتری پیش‌ بینی شده و برای مناطق میانی، عوارض متفاوت است. در این خصوص ۱۰ دهک تعیین شده و متناسب با آن، میزان عوارض دسته‌بندی شده است.