• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • نرخ دلار و نوسانات بازار ارز در اولین روز زمستان

    نرخ دلار و نوسانات بازار ارز در اولین روز زمستان

    مطابق انتظارات نرخ دلار، زمستان را با التهاب بیشتری آغاز نمود و در اولین روز زمستان، دلار مسیر پرنوسانی را در نیمه‌پایینی کانال ۱۳ هزار تومان تجربه کرد. در ادامه معاملات روز گذشته، نرخ دلار روند صعودی در پیش گرفت و تا سطح ۱۳هزار و ۴۰۰ تومان نیز پیش رفت. اما این ارز در ادامه معاملات، مسیر نزولی در پیش گرفته و بار دیگر به سمت ۱۳هزار تومان حرکت کرد.

    دیدگاه‌های متفاوتی در مورد رفتار دلار مطرح شده‌است که تقریبا همگی آن‌ها بر ادامه تب‌وتاب دلار اتفاق نظر دارند به گونه‌ای که انتظار می‌رود این ارز در هفته‌آینده نوسانات شدیدی را تجربه کند.

    نرخ دلار که در معاملات امروز مسیر‌ صعودی در پیش گرفته‌ بود، در میانه معاملات از مسیر صعودی خود بازگشت و با افت نسبی مواجه شد. به این ترتیب دلار از سقف روزانه خود فاصله گرفت و طی یک افت پرشتاب تا مرز ۱۳هزار تومان نیز کاهش یافت. البته در ساعات پایانی معاملات دلار مجددا با رشد به سطح ۱۳ هزار و ۲۰۰تومان نزدیک شد.

    مطابق با انتظارات و تحلیل‌های صورت گرفته، نرخ دلار اولین روز زمستان را با التهاب آغاز کرد. علاوه بر واقعیت‌های موجود، سیگنال‌های سیاسی مانند اخبار منتشر‌شده پیرامون تصویب یا رد FATF می‌توانند اثرات روانی بسیاری بر بازار ارز داشته‌باشند. برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند تصویب لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نشانه‌ای از عدم تمایل به کاهش تنش‌های بین‌المللی باشد که وقوع این وضعیت ملتهب می‌تواند بشدت بازار ارز را تحت تأثیر قرار دهد. از طرفی دیگر تصویب این لایحه نیز نشانه‌ای از تعامل و تلاش برای حل محدودیت‌های بین‌المللی می‌باشد که با کاهش التهابات بازار می‌تواند اثر خود را به نرخ ارز منتقل کند.

    البته باید توجه داشت که در شرایطی که سیگنال‌های مثبت‌ اقتصادی چندانی منتشر نمی‌شود، عوامل سیاسی می‌تواند اثر بیشتری بر نوسان ارز داشته باشد.

    وضعیت بازار سکه متأثر از نوسانات نرخ دلار

    در اولین روز زمستان و در شرایط تعطیلی بازار جهانی، سکه نیز افسار خود را به دلار سپرده و همگام با آن نوسان کرد. با شروع معاملات جهانی انتظار نوسان چندانی در بازار طلای جهانی وجود ندارد و از همین رو سکه نیز همچون معامله‌گران سایر بازارها به نوسانات احتمالی بازار ارز چشم دوخته است.

    در آخرین معاملات امروز (۱دی) هر سکه طرح جدید در حدود ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان معامله شد.