• ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • مردم بر سر دوراهی: غم نان یا حفظ جان

    مردم بر سر دوراهی: غم نان یا حفظ جان

    ادامه شیوع ویروس کرونا عملا اقتصاد ایران را به نقطه «بحرانی» و «حساس» رسانده به نحوی که در شرایط فعلی برخی از اقشار ضعیف جامعه مجبور هستند برای تامین معیشت خود از جان بگذرند و برای کسب درآمد راهی خیابان شوند. در این بین کارشناسان اقتصادی و متخصصان حوزه سلامت تاکید می‌کنند که باید بستری فراهم شود تا «خانه نشینی» ضربه‌ای به پیکر نحیف خانوارهای ایرانی وارد نکند. مسئله امروز اقتصاد کشور این است: مردم بر سر دوراهی غم نان یا حفظ جان.

    در این ارتباط یک اقتصاددان با اشاره به بخش‌هایی که کرونا ویروس به آنها ضربه می‌زند، تأکید کرد: یکی از مواردی که کرونا به بخش اقتصاد کشور ضربه می‌زند، اشتغال غیر رسمی است چرا که بسیاری از شاغلان در بخش غیررسمی مشغول فعالیت بوده و این دست از مشاغل به شدت آسیب پذیر هستند همچنین کسب و کارهای خرد و غیررسمی و بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله گروه‌هایی هستند که به شدت تاب آوری پایینی دارند و نیازمند اتخاذ سیاست‌های حمایتی بیشتر در مقایسه با سایر گروه‌ها است.

    رضا کیهانی حکمت، با اشاره به نخستین بخشی که در اقتصاد ایران آسیب پذیری بالایی دارد، افزود: کرونا بر روی فعالیت‌های خدماتی و تجاری به استثناء مواد غذایی و دارویی اثر منفی می‌گذارد، همانطور که گردشگری داخلی که در ایام تعطیلات نوروز در فصول اصلی درآمدی خود ضربه نسبتاً سنگینی را پذیرفت، پیش‌بینی می‌شود که استمرار این شرایط تا فصل بهار و تابستان بتواند تأثیر سویی بر روی فعالیت آنها داشته باشد و مردم را بر سر دوراهی قرار داده است.

    همچنین شاهد کاهش جدی فعالیت بخش‌های خدماتی مانند حمل و نقل و ساختمان هستیم و توقف یا کندی جریان مالی و فروش در زنجیره‌های عرضه کشاورزی و صنعتی به ویژه صنایع پایین دستی نساجی، پوشاک و چرم، محصولات فلزی و پلاستیکی و لوازم خانگی و سایر کالاهای مصرفی به استثناء مواد غذایی و دارویی منجر به افزایش جمعیت بیکاران چه در مشاغل رسمی و غیررسمی خواهد شد.

    وی با تأکید بر اینکه در این صورت فشار شدید مالی بر روی دولت خواهد بود، اظهار کرد: بسیاری از فعالیت‌ها با توجه به بحران به وجود آمده در رکود قرار دارند و طبیعتاً درآمدهای مالیاتی دولت نیز وصول نمی‌شود، از سوی دیگر دولت ملزم به پرداخت بیمه بیکاری است و فشار دوچندانی را بر روی منابع مالی دولت خواهیم داشت.