• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صف‌های فروش بورس جمع شد- بازار متعادل می‌شود

    صف‌های فروش بورس جمع شد- بازار متعادل می‌شود

    شاخص کل در بازار بورس امروز، چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ پنج هزار و ۳۵ واحد معادل (۱.۴۰) درصد کاهش داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۵۳ هزار و ۸۰۷ واحد رسید.
    براساس معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۱۶۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.
    همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۴۲۷ واحد کاهش معادل (۱.۳۰) درصد به ۱۰۸ هزار و ۱۷۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۹۵۳ واحد افت به ۷۲ هزار و ۲۴۱ واحد رسیدند.
    شاخص آزاد شناور نیز با پنج هزار و ۸۴۴ واحد کاهش به رقم ۴۱۲ هزار و ۸۸۹ واحد رسید، شاخص بازار اول سه هزار و ۶۷۶ واحد و شاخص بازار دوم ۱۰ هزار و ۱۶۴ واحد کاهش داشتند.

    نمادهای پالایش نفت تهران (شتران) با ۱۶ واحد و سرمایه گذاری بهمن (وبمهن) با هفت واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشته و در مقابل صنایع مس ایران (فملی) با ۲۷۶ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۶۶ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۶۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)با ۱۵۵ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۱۵۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۴۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۳۷ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۱۳۴ واحد از جمله گروه‌هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

    بین نمادهای امروز نماد بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس، بانک اقتصاد نوین، سایپا، گروه مپنا و پالایش نفت اصفهان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
    گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۹۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار برگه سهم به ارزش ۲هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

    شاخص فرابورس نیز ۷۱ واحد افت داشت و بر روی کانال چهار هزار ۵۵۹  واحد ثابت ماند. در این بازار دو میلیارد و ۵۱ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۱۱ هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    امروز تمامی نمادها در معاملات این بورس تاثیرمنفی را بر شاخص داشتند که نماد پتروشیمی مارون (مارون)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)،‌ تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) و بیمه کوثر (کوثر) بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص این بازار داشتند.

    وضعیت سهام‌داران- سیگنال‌های مثبت برای بازار

    در ماه‌های اخیر بازار سهام، سهامداران، تازه واردی را به خود دیده است. این افراد اصولا تحت تاثیر هیجانات بازار قرار گرفته و بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی اقدام به فروش می‌کنند و لذا به صورت ناگهانی صف‌های فروش سنگین در بازار شکل می‌گیرد. این در حالی است که در روز گذشته و با کاهش قیمت نفت از ۷۱ دلار به ۶۸ دلار و همچنین ثبات قیمت دلار در بازار داخلی نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی بر وضعیت شاخص اثرگذار نیستند و فرضیه هیجانی بودن بازار تقویت می‌شود.

    امروز همچنین سیگنال‌های مثبتی از سمت تصمیم‌‎گیران به بازار سرمایه ارسال شد. در اولین گام دولت در جلسه امروز هیئت دولت، ضمن تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، آیین‌نامه معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها را اصلاح کرد. این آیین‌نامه راه را برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها با می‌کند.
    هیئت مدیری سازمان بورس نیز در تصمیمی دامنه نوسانات روزانه سهام را که برای امروز کاهش داده و به دو درصد رسانده بود برای مدت نامحدود و تا اطلاع ثانوی تمدید کرد. این تصمیم باعث می‌شود نقش نوسان‌گیران در بازار سازی کاهش یافته و سرمایه مردم برای دوره‌های میان مدت و بلند مدت مورد حمایت قرار گیرد.

    مدیرعامل فرابورس از بهبود  اوضاع بورس سخن گفت

    علی هامونی مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش دامنه مجاز قیمتی سهم‌ها از پنج به دو درصد، اظهار کرد: این اتفاق در شرایط خاص رخ می‌دهد و در بازار پایه پیش از این شاهد این اتفاق بودیم. تغییر دامنه نوسان در راستای اختیارات سازمان بورس است. با توجه به اتفاقات چند روز گذشته این تصمیم گرفته شده است که سهام‌داران نیز از این تصمیم رضایت داشتند.

    امیر هامونی- مدیرعامل فرابورس

    امیر هامونی- مدیرعامل فرابورس

    وی با تاکید بر اینکه دولت نقشی در این تصمیم نداشته است، افزود: اخذ چنین تصمیمی در اختیار هیات مدیره سازمان بورس است.

    مدیرعامل فرابورس در آینده درمورد آینده بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که شرایط بازار اکنون مقطعی است و بازار به زودی مانند گذشته به شرایط تعادلی بازار برمی‌گردد و می‌تواند رشد خود را ادامه دهد.

    هامونی درمورد وضعیت امروز بازار نیز توضیح داد: امروز با وجود شرایط خاصی که در بازار بود، در دقایق آخر بازار مطلوب شد و تقاضا در برخی نمادها پیشی گرفت و بسیاری از صف‌های فروش در بازار جمع شد. پیش‌بینی من این است که ابتدای هفته آینده را با بازار تعادلی شروع کنیم. ضمن اینکه خریداران حقیقی در کنار خریداران حقوقی از بازار حمایت کردند و حضور پررنگی داشتند.

    وی ادامه داد: در هر دو بورس جمعا بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان معامله در اوراق بهادار ثبت شد. سهم حقیقی‌ها در بورس تهران ۴۰ درصد و در فرابورس ۵۰ درصد بود و حقوقی‌ها هم حمایت بی‌سابقه‌ای از بازار داشتند.