• ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • نفت خام و آینده شرکت‌ها پس از کرونا

    نفت خام و آینده شرکت‌ها پس از کرونا

    با توجه به تعطیلی اقتصاد کشورها، کاهش تقاضا و استفاده از نفت خام و نیز افق نامعلومی که در نتیجه ویروس کرونا ایجاد شده است، ۸ شرکت بزرگ نفتی در جهان بدنبال کاهش هزینه‌های خود هستند.

    محمود خاقانی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به بحران اقتصادی کشورها در پی شیوع ویروس کرونا بیان کرد: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، تدروس ادهانوم، روز چهارشــنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد هنوز روش درمان و داروئی برای مقابله با ویروس کرونا پیدا نشده و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه با بحران اقتصادی قابل توجهی مواجه خواهند شد.

    وی افزود: بدلیل تعطیلی اقتصاد کشورها و افق نامعلومی که در نیتجه ویروس کرونا ایجاد شده است ۸ شرکت بزرگ نفتی در جهان، از جمله آرامکو و رویال داچ شل در سال جاری میلادی حدود ۲۸ میلیارد دلار از هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و آنگونه که اعلام شده از ۱۴۲ میلیارد دلار هزینه این شــرکت‍‌ها این رقم ۲۰ درصد هزینه‌های اصلی آنها است. BP  نیز رقم کاهش هزینه‌ها را ۲۵ درصد اعلام کرده و گفته اســت که تولید نفت غیرمتعارف مشهور به شــیل اویل را هم کاهش می دهد. اگزون موبیل بدون اینکه رقمی را مطرح کند، عنوان کرده که هزینه‌هایش را در سال جاری میلادی کاهش خواهد داد.

    این کارشناس بین الملل حوزه انرژی همچنین گفت: خبرها حاکی از کاهش خرید تجهیزات حفاری، اکتشاف و ارائه خدمات در صنعت نفت و گاز است. در هر حال قیمت نفت اکنون حول محور ۲۰ تا ۲۵ دلار است که در طول یازده سال گذشته سابقه نداشته است، در واقع از اوائل سال جاری میلادی قیمت‌های نفت خام در بازار حدود ۶۵ درصد ســقوط کرده است. خاقانی خاطرنشــان کرد: چین، بزرگترین وارد کننده نفت خام در جهان است و تا پیش از شــیوع کرونا روزانه حدود ۱۴ میلیون بشکه نفت وارد می کرد؛ کاهش واردات نفت خام توسط چین و کاهش تقاضا در جهان برای مصرف فرآورده‌های نفتی به دلیل توقف فعالیت‌های اقتصادی و نیز چشم انداز منفی نسبت به آینده بازار نفت از دلائل سقوط قیمت‌های نفت خام در جهان توصیف شده است.

     وی تاکید کرد: نظر برخی بر این است که جنگ نفتی بین عربستان و روسیه نیز موجب کاهش قیمت نفت خام است. اما، بسیاری از کارشناسان مهندسی انرژی معتقدند علاوه بر اینکه بازار اشباع شده است، دلیل اصلی از میان رفتن تقاضا برای مصرف فرآورده‌های نفتی است و بازار نفت خام بکلی بهم ریخته و در صورت پایان بحران کرونا شاهد یک بازار جدید خواهیم بود. وی یادآور شد: در ایران متاسفانه به دلیل نداشتن یک برنامه کلان انرژی و عدم شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی کلان هزینه تولید نفت و گاز گران تمام می‎شود و کارآفرینان و صنعت نفت، گاز و انرژی ایران که با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان هستند و خواهند بود، بنابراین باید به طور جدی در اقتصاد انرژی، برنامه‌ها و نظریه‌های قبلی را بازنگری و تجدید نظر کنند.