• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • بلندپروازی قیمت دلار و جهش دوباره‌ی آن

    بلندپروازی قیمت دلار و جهش دوباره‌ی آن

    با افزایش قیمت دلار و وارد شدن آن به کانال ۱۲۰۰۰تومانی، بازار امروز ایران در چهارمین روز آذر، شاهد افزایش قیمت سکه و رد کردن حمایت قیمتی خود در ۴میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و رسیدن به مقاومت ۴میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود. این افزایش ناگهانی قیمت‌ دلار و به تبع آن سکه تحلیلگران بازار را در پی یافتن دلیل‌های این افزایش قیمت واداشت که عمده ترین دلیل آن‌ها در ادامه گفته خواهد شد.

    عوامل تاثیرگذار بیرونی در رشد دلار

    در دو روز کاری گذشته با افزایش قیمت درهم، قیمت دلار نیز در واکنش با نرخ برابری ارز‌ها قیمت صعودی به خودش گرفت. در واقع به دلیل آنکه اکثر کالاهای وارداتی به ایران از امارات، دبی و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام می‌پذیرد این افزایش قیمت دلار در پی افزایش قیمت درهم تصور دور از انتظاری نبود.

    عوامل تاثیرگذار درونی در رشد قیمت دلار

    کاهش عرضه دلار دلیل دیگری بود که تحلیلگران برای رشد قیمتی دلار بر شمردند. آن‌ها دو دیدگاه مختلف برای کاهش عرضه داشتند که شامل:
    ۱)هراس دلالان از ورود نیروهای امنیتی بازار ارز و طلا برای کنترل قیمت‌ها در پی افزایش قیمت بنزین، که البته این دلیل مقبول بازار قرار نگرفت.
    ۲)قطع یک هفته‌ایی اینترنت که عملا خرید و فروش ارز را در یک هفته گذشته مختل کرده بود و فشار تقاضا‌ی هفته‌ی گذشته را یکجا به این روز کاری وارد کرد و سبب شد تا بازار توانایی عرضه را نداشته باشد و قیمت دلار رشد کند.

    عوامل سنتی در رشد دلار

    باور برخی دیگر از فعالان قدیمی‌تر سرمایه این بود که به دلیل شروع خرید ارز توسط تجاری که اجناس خود را برای فروش عید نوروز سال بعد آماده می‌کنند دلیل این افزایش قیمت گردیده است. در واقع در نگاه آن‌ها یک تقاضای تجاری تازه دلیل رشد قیمتی دلار شده که تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

    اما جمع بندی‌ها حاکی از آن است که بازار با یک تعدیل در نرخ ارز آرام مواجه است. این شرایط کار بازارساز اصلی بازار ارز و بانک مرکزی را سخت تر می‌کند تا باعث خروج سرمایه‌ها از این بازار نشوند. اکنون با توجه به گفته‌ی رییس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، که اذعان داشت ذخایر ارزی بانک مرکزی در شرایط مطلوب قرار دارند، حال باید دید تا چه مقدار توانایی کنترل این نرخ ارز ثابت را دارا می‌باشد.