• ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار و دیدگاه های متفاوت معامله‌گران پیرامون آن

    قیمت دلار و دیدگاه های متفاوت معامله‌گران پیرامون آن

    چهارشنبه هفته گذشته، دلار ۲۴۰ تومان و در روز پنجشنبه نیز ۲۰۰ تومان دیگر به ارزش خود افزود. در اولین روز هفته دلار سومین افزایش متوالی را تجربه‌کرد و بالای کانال ۱۳ هزار تومانی باقی‌ماند. در ساعت ۴ بعدازظهر دیروز(۱۶ آذر) ، هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳هزار و ۲۲۰تومان به فروش می‌رفت که این قیمت ۱۰۰ تومان بالاتر از قیمت روز پنجشنبه بود.

    تحلیل های معامله‌گران

    در تحلیل این روند قیمتی دلار، دو دیدگاه در میان معامله‌گران مطرح شده‌است؛ از نظر برخی از معامله‌گران کاهش سرعت رشد دلار نسبت به هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که احتیاط میان خریداران تا حدی بیشتر شده‌است و ممکن است بازار به آخر خط روند افزایشی خود رسیده ‌باشد.

    در مقابل عده‌ای دیگر از معامله‌گران به ادامه افزایش قیمت دلار خوش‌بین هستند و بیان می‌کنند که بازار در اکثر مواقع در آستانه‌ سطوح مقاومتی با احتیاط بیشتری حرکت می‌کند و این اتفاق نمی‌تواند معنای کاهشی خاصی داشته‌ باشد. عاملی که این گروه را امیدوار به افزایش قیمت کرده‌است، افزایش میزان تقاضا برای خرید دلار است.

    افزایش در میزان تقاضای دلار

    بطور کلی زمانی که قیمت دلار روند افزایشی در پیش می‌گیرد، همراه با شکسته شدن سدهای مقاومتی جدید، سه نوع تقاضای جدید وارد بازار می‌شود : تقاضای آتی که به عقب می‌آید، معامله‌گران فنی که فعال‌تر می‌شوند و افراد عادی که به واسطه‌ی نگرانی به بازار بر‌می‌گردند.

     به گفته‌ یکی از فعالان بازار ارز، روند افزایشی تقاضا در آذرماه موجب شده‌است که برخی از افراد از هراس احتمال افزایش بیشتر قیمت، زودتر به بازار مراجعه و اقدام به تهیه ارز مورد نیاز خود کنند. در واقع تقاضاکنندگانی که قصد خرید ارز در آینده را داشته‌اند با مشاهده افزایش اخیر در قیمت‌ها، تقاضای خود را به آخر پاییز منتقل کرده‌اند و همین عامل موجب افزایش فشار در این بازار شده‌است.

    برخی تحلیل‌گران معتقدند که این عوامل صرفا جنبه تشدیدکنندگی داشته‌اند و عامل اصلی نوسان دلار، تقاضای احتیاطی وارد‌شده به بازار است. به عقیده‌ی این گروه با افزایش قیمت بنزین و شکل‌گیری ناآرامی‌های پیرامون آن، تقاضای احتیاطی وارد بازار شده است؛ به این معنا که برخی افراد از اتفاقات صورت گرفته نگران شده و تصمیم گرفته‌اند نقدینگی خود را به دارایی‌های امن همچون ارز و سکه تبدیل کنند.

    از نظر برخی مسئولین از جمله رئیس کل بانک مرکزی، افزایش فعلی قیمت دلار، هیجانی است و پایدار نخواهد بود و حتی به افراد توصیه کرده است که بازار ارز را محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندانند. این نشان‌دهنده آن است که بازارساز باور دارد که تقاضای احتیاطی به زودی از بازار خارج خواهد شدو او می‌تواند با افزایش عرضه خود، قیمت ها را وارد روند کاهشی کند.

    البته باید توجه نمود که آنچه برای فعالان اقتصادی اهمیت دارد، وجود ثبات در بازار و قیمت‌هاست و نه افزایش یا کاهش غیرمترقبه در سطح قیمت‌ها.