• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • بازار خودرو: قیمت‌ها روی موج

    بازار خودرو: قیمت‌ها روی موج

    موج تورمی در پی کسری بودجه و بی انصباطی‌های مالی دولت، این بار گریبان بازار خودرو را گرفت. قیمت خودرو در بازار مدتی است که روی موج گرانی سوار شده و قصد پیاده شدن هم ندارد. اکولیب در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است:

    مدتی است که گرانی در بازار خودرو موج می‌زند و باعث شده فعالان این بازار عوامل مختلفی را برای این مسئله بیابند، شایع‌ترین این دلایل، نوسانات نرخ ارز است.

    گرانی خودرو به عنوان شوکی بزرگ، التهابات زیادی در این صنعت ایجاد کرد. یکی از راه‌های ایجاد ثبات در بازار، یا حتی دست‌یابی به قیمت‌های پایین‌تر، افزایش تولید خودروهای داخلی است. کارشناسان معتقدند که صنعت داخلی خودرو  رو به سوی تعطیل شدن دارد. اکنون تنها دو خودروساز بزرگ در حال فعالیت هستند که البته با فشارهای وارده به آنها، آن دو نیز زیان ده هستند.

    فربد زاوه کارشناس بازار خودرو

    "فربد

    زاوه، کارشناس این بازار بعد از اشاره به کاهش ۳۰درصدی تولید خودرو، این مسئله را یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو دانست. زاوه ادامه داد، موج ناشی از کسری بودجه و بی‌انضباطی‌های مالی دولت به گرانی خودرو دامن زده است. وی بعد از اینها افزایش ناگهانی قیمت بنزین در هفته‌‌های اخیر را نیز بی‌تاثیر ندانست. زاوه بعد از اینکه افزایش عرضه را یک راه حل برای کوتاه مدت دانست، اضافه کرد که در درازمدت باعث افزایش نجومی قیمت می‌شود.

    موج تورمی وخیم

    بررسی‌های کارشناسان بازار را در شرایط وخیم تورمی نشان می‌دهد و تلاش‌های دولت را بی فایده. می‌توان قیمت‌های نجومی خودرو را در صورت عدم کنترل مناسب تورم انتظار داشت. کارشناسان این بازار روند کسری بودجه را سم می‌خوانند و احتمال مشاهده موج تورمی قیمت خودرو را نیز کم نمی‌دانند.

    یک کارشناس این بازار، بعد از اشاره به مشکلات معیشتی مردم و کاهش قدرت خرید در بازارهای مختلف، حتی برای طبقات شاغل و ثروتمند، گفت که در حال حاضر حتی ماشین‌های بالای ۳۰۰میلیون تومان هم به سمت بنزین سوپر نمی‌روند که نشان می‌دهد جامعه ایران در حال رکود است.