• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اصلاح قیمت سوخت تاثیر چندانی در کاهش قاچاق بنزین نخواهد داشت

    اصلاح قیمت سوخت تاثیر چندانی در کاهش قاچاق بنزین نخواهد داشت

    معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بنزین سهم اندکی از مقدار قاچاق سوخت دارد و اصلاح قیمت سوخت تأثیر چندانی در کاهش قاچاق بنزین نخواهد داشت.

    وی افزود: بی‌شک طرحی که برای اصلاح قیمت سوخت اجرا شده اثرگذار بر حوزه جلوگیری از قاچاق است، اما با توجه به اینکه مشکل ما در حوزه سوخت در بیشتر موارد مربوط به بنزین نبود به همین دلیل اصلاح قیمت سوخت تنها در بعضی از استان‌ها که ما کارت‌های آنجا را کدینگ کرده بودیم، اثرگذار است.

    عبدالله هندیانی بیان کرد: آمار قاچاق سوخت ما پیش از این حدود هشت میلیون لیتر در کل کشور بوده است که البته این آمار خاص بنزین نیست و بنزین درصد بسیار پایینی از آن را به خود اختصاص می‌دهد همچنین ما برای جلوگیری از قاچاق سوخت‌های دیگر مانند گازوئیل در حال ایجاد سامانه‌هایی برای اجرای طرح‌های پیمایش و یا مهار سوخت ماشین‌آلات آب و کشاورزی هستیم تا جلوی قاچاق سوخت در این حوزه‌ها را بگیریم.

    این در حالی است که عده‌ای ادعا می‌کنند حذف کارت سوخت منجر به افزایش قاچاق سوخت و وارد شدن زیان به کشور شده است. اما موضوع این است که نه تنها کارت سوخت هیچ گاه حذف نشد بلکه از سال ۱۳۹۲ تا کنون حدود ۱۶.۷ میلیون کارت سوخت صادر شده است. اگر چه به دلیل یکسان سازی قیمت سوخت، استفاده از کارت سوخت شخصی برای مدتی جای خود را به استفاده از کارت جایگاه داده بود.

    «حذف کارت سوخت و راه‌ اندازی مجدد آن» و همچنین «افزایش قاچاق سوخت» از جمله محورهای استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت اعلام شده است؛ استیضاحی که تعدادی از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر کلید زده‌اند و اکنون در کمیسیون انرژی مجلس در حال بررسی است.

    عمده قاچاق سوخت از طریق استان‌های مرزی و به دلیل اختلاف قیمت با کشور همسایه انجام می‌شود. با توجه به افزایش قیمت بنزین کشور در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ این اختلاف بسیار کم شده ولی در سال ۱۳۹۶ و به دلیل روند افزایشی نرخ ارز و قیمت نفت در بازارهای جهانی، اختلاف قیمت بنزین کشور در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت محسوسی پیدا کرده است.

    اگر چه اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه بر افزایش قاچاق تاثیر مستقیم داشته ولی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا کنون با توجه به عدم مجوز مجلس در بودجه‌های سالیانه، دولت اجازه افزایش قیمت بنزین برای کاهش فاصله قیمتی با کشورهای همسایه را نداشته است. که این امر را می‌توان به عنوان ریشه اصلی قاچاق سوخت دانست، چون با توجه به اختلاف محسوس حتی اگر استفاده از کارت سوخت شخصی در این سال‌ها اجباری بود، قاچاق از طریق کارت جایگاه‌دار نیز اقتصادی بود.