• ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بازگشت رکود به بازار خودرو با کاهش هیجانات

    بازگشت رکود به بازار خودرو با کاهش هیجانات

    یک کارشناس بازار خودرو، با اشاره به کاهش قیمت طی چند روز اخیر گفت: شوک افزایش قیمت ارز و بنزین از بازار خودرو تخلیه می‌‎شود و به همین دلیل شاهد کاهش نسبی قیمت هستیم.

    علی شکوهی کارشناس این بازار در گفت‌و‌گویی در رابطه با تحرکات اخیر بازار توضیح داد: با توجه به اتفاقات اخیر منطقه و ناآرامی کشورهای منطقه و تاثیر این اتفاقات بر ارزش ریال، مردم برای حفظ ارزش پول خود به سمت بازارهای متفاوتی از جمله طلا و خودرو می‌روند، به همین دلیل در یک ماه گذشته شاهد افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش قیمت‌ها بودیم.

    شکوهی درادامه گفت: درپی افزایش نرخ ارز به ۱۴ هزار تومان و بازگشت آن به کانال ۱۲ هزارتومان درمدت کوتاهی، قیمت خودرو نیز ابتدا ۲۰ درصد افزایش یافت و سپس با کاهش نرخ ارز حدود ۱۰ درصد ارزان شد.

    او در ادامه افزود: جهش قیمت بنزین باعث بروز یکسری هیجانات در بازارهای مختلف شده، که این اثرغیرقابل انکار است.

    وی تاکید کرد اگر وعده رییس کل بانک مرکزی در رابطه با کاهش نرخ ارز و رسیدن به نرخ اولیه حقیقت داشته باشد قیمت خودرو نیز به قیمت های قبل از این یک ماه هیجانی باز خواهد گشت. البته نباید فراموش کرد همیشه با افزایش قیمت بنزین قیمت و تقاضای خودروهای گازسوز و دوگانه سوز نیز افزایش می یابد، اما تجربه ثابت کرده بعد از فروکش کردن هیجانات بنزین این قیمت ها نیز کاهش خواهد یافت.

    وی در پایان افزود: از سال گذشته با جهش ناگهانی نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو و در نتیجه عدم هم‌خوانی این قیمت‌ها با درآمد مردم، خودرو به یک کالای دست نیافتنی تبدیل شد، اگرچه طی چند هفته اخیر تقاضا برای خودرو تا حدی افزایش یافته اما همانطور که گفته شد این تقاضا هیجانی بوده و تداوم چندانی ندارد و ما همچنان شاهد رکود در بازار خواهیم بود.