• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کلیات طرح بانکداری و تضعیف استقلال بانک مرکزی

    کلیات طرح بانکداری و تضعیف استقلال بانک مرکزی

    در حالی کلیات طرح بانکداری در مجلس به تصویب رسیده است که بانک مرکزی مخالف بندهای مختلف این طرح است و می‌گوید؛ این طرح مدیریت این بانک را زیر سوال می‌برد و استقلال آن را تضعیف می‌کند.

    حسین بازمحمدی کارشناس مسائل بانکی درباره نقاط ضعف طرح بانکداری اسلامی که ۲۶ آذر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید اظهار داشت: بانک‌های مرکزی در بیشتر کشورها از استقلال سیاست‌گذاری و عملیاتی خوبی برخوردار هستند و منظور از استقلال بانک مرکزی، استقلال از قوای دیگر حکومت به خصوص قوه مجریه است. هیئت عالی بانک مرکزی و رئیس کل این بانک در طرح مجلس خیلی وابسته به نظر قوه مجریه و وزیر امور اقتصادی و دارایی هستند.

    این کارشناس ضمن اشاره به اینکه براساس طرح جدید بانکداری مصوب مجلس، این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی تا حدود زیادی تابع سیاست‌های مالی دولت شود، که این ضعف بزرگی برای طرح بانکداری مجلس است. وی با بیان اینکه عموما در قوانین دیگر کشورها جایگاه رئیس کل بانک مرکزی بسیار بالاست، تصریح کرد: اختیارات و مسئولیت‌های رئیس کل بانک مرکزی معمولا زیاد است و فرایندهای تصمیم‌گیری در بانک‌های مرکزی شفاف هستند و در عین حال پاسخگویی باید باشد، این درحالیست که در این طرح موفق به ایجاد یک بانک مرکزی مستقل در تراز جهانی نشده‌ایم.

    این کارشناس نقد دیگر به طرح بانکداری مجلس را پیشنهاد ایجاد سازمان نظارت توسط تعدادی از نمایندگان دانست و اضافه کرد: با وجود اینکه تاسیس این سازمان بعد از مخالفت بانک مرکزی در این طرح منتفی شد ولی هنوز جزو پیشنهادات برخی از نمایندگان مجلس است. بازمحمدی با تاکید بر اینکه تاسیس سازمان نظارت درون بانک مرکزی موجب عدم انسجام و آشفتگی در عملکرد این بانک خواهد شد، افزود: تاسیس سازمان نظارت موجب از بین بردن فرماندهی واحد بانک مرکزی و کاهش مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی ارکان بانک مرکزی می‌شود.

    وی در واکنش به این نکته که احتمالا اصرار به تشکیل سازمان نظارت از سوی مجلس، به دلیل ضعف نظارت بانک مرکزی در سال‌های گذشته بر عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی بوده است، گفت: اگر نظارت بانک مرکزی در گذشته ضعف داشته دلیلی نمی‌شود برای تشکیل سازمان نظارت آن هم با ترتیبی که در طرح مجلس در نظر گرفته شده است؛ مبانی نظری و عملکرد کشورهای موفق در زمینه بانکداری مرکزی تاسیس این سازمان به این گونه را رد می‌کند.