• ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صادرات غیرنفتی راه نجات اقتصاد کشور و قطع وابستگی به نفت

    صادرات غیرنفتی راه نجات اقتصاد کشور و قطع وابستگی به نفت
    • آرمان توسعه تولید و صادرات غیرنفتی از آن دست آرمان‌هایی است که هرازگاهی از جانب مسئولین مطرح و اظهاراتی پیرامون آن از سوی فعالان و کارشناسان اقتصادی بیان می‌شود و باز برای مدتی به محاق می‌رود و باز بر همان پاشنه که بود می‌چرخد و این امر بیانگر این نکته است که عزم و اراده کافی و جدی برای این منظور بسیار مهم و نجات‌بخش وجود ندارد، وگرنه با وجود امکانات و منابع سرزمین و انسانی فراوان و ارزان تحقق این امر بسیار دست‌یافتنی و قابل حصول است.

    در همین رابطه روز گذشته، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور گفت: مازاد تجاری کشور تناسبی با حجم گسترده اقتصاد و بازارهای هدف ندارد. علی اکبر کریمی در آئین تجلیل از صادرکنندگان استان مرکزی در خصوص تولیدات و صادرات اظهار داشت: در سال گذشته یک جهش بزرگ قیمتی در ارز داشتیم که یک فرصت بزرگ و طلایی پیش روی صادرات بود و اگرچه تراز تجاری به رغم تحریم‌ها، مشکلات و فشارها مثبت است، مازاد تجاری تناسبی با حجم گسترده ما در اقتصاد و بازارهای هدف که بیش از ۷۵ کشور مقصد صادرات هستند برقرار نیست و اگر مشکلات و موانع صادرکنندگان را رفع کنیم می‌توانیم گام‌های بلندتری را در مسیر توسعه صادرات برداریم.

    همچنین راهکارهایی در خصوص تسهیل ضوابط و مقررات و امکانات مبادلات پولی و ارزی وجود دارد که در قانون برنامه ششم بحث انعقاد پیمان پولی دوجانبه را پیش‌بینی کردیم.

    سوالی که از ابتدای تدوین بودجه سال ۹۹ مطرح شده، این است که آیا آرمان قطع وابستگی به نفت در بودجه سال ۹۹ محقق می‌شود؟ برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که شرایط کشور پس از تحریم‌ها، دولت را مجبور به حذف نفت از بودجه کرده‌است؛ بدون اینکه برنامه توسعه غیرنفتی در ساختار کلان کشور وجود داشته باشد. در همین زمینه یک اقتصاددان می‌گوید: «اینکه امسال دولت تصمیم گرفته تا بدون وابستگی به درآمدهای نفتی، بودجه را تامین کند، مدیون دولت ترامپ هستیم نه برنامه‌ریزی خودمان؛ اگر فشار ناشی از تحریم‌ها نبود حالاحالاها وارد این مسیر نمی‌شدیم.»