• ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نگرانی خریداران آسیایی از تب و تاب بازار طلای سیاه

    نگرانی خریداران آسیایی از تب و تاب بازار طلای سیاه

    در حالی که امریکا عراق را به تحریم تهدید کرده است، خریداران نفت در آسیا به میزان فزاینده‌ای نگران مختل شدن تامین نفت عراق در پی تهدید رییس جمهور آمریکا برای وضع تحریم‌های شدید علیه این کشور هستند. منابع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ اظهار کردند حداقل پنج خریدار از چین گرفته تا عراق اعلام کرده‌اند که از دست دادن نفت عراق به دلیل محدودیت شدید عرضه که در بازار برای طلای سیاه وجود دارد، بسیار چالش برانگیز خواهد بود.اگرچه هیچ تهدیدی متوجه تولید نفت عراق نیست اما دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه در واکنش به رای پارلمان عراق برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور، تهدید کرد اگر نیروهای آمریکایی مجبور شوند عراق را ترک کنند، این کشور را هدف تحریم های شدیدی قرار خواهد داد.

    مسئولان آمریکایی چند ساعت پس از ترور فرماندهان نظامی ایرانی و عراقی، از شهروندان آمریکایی خواستند عراق را ترک کنند.شرکت آمریکایی شورون کارکنان غیرعراقی فعال در شمال عراق را از این کشور خارج کرد.همسو با خروج کارکنان خارجی شرکت‌های نفتی حاضر در عراق در پی ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، سخنگوی شرکت شورون دوشنبه، ۶۱ دی ماه اعلام کرد که کارکنان غیرعراقی فعال در شمال عراق را در اقدامی احتیاطی، از این کشور خارج کرده است.

    عراق طی پنج سال گذشته تولیدش را حدود ۵۰ درصد افزایش داده و یکی از مطمئن‌ترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه به آسیا بوده است اما در روزهای اخیر پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در کانون التهاب ژئوپلیتیکی قرار گرفته است. نفت سبک بصره عراق یک گرید نفتی پرتقاضا میان پالایشگاه‌های آسیایی است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، از دریافت نفت ایران محروم شده‌اند. نفت سنگین بصره هم به دلی ل تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا، طرفدار زیادی دارد. در عین حال، اگر تنش لفظی ایران و آمریکا تبدیل به جنگ گرم تبدیل شود روی عرضه کل منطقه تاثیر می‌گذارد و قیمت در بازار طلای سیاه تا ماکزیمم ۸۰ دلار بالا خواهد رفت.