• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش قیمت مسکن در تهران پس از ماه‌ها کاهش

    افزایش قیمت مسکن در تهران پس از ماه‌ها کاهش

    پس از آنکه مردادماه سال جاری بازار مسکن پایتخت در مسیر آرامش قرار گرفت و سه افت ماهیانه و یک افزایش ناچیز را در چهار ماه اخیر به ثبت رساند، آذرماه همزمان با تغییر قیمت بنزین معاملات افزایش محسوسی پیدا کرد که منجر به رشد قیمت شد. بر طبق گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.

    ارزش ریالی معاملات انجام شده در آذرماه ۱۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ماه امسال ۱۶۵ درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۸۲ درصد رشد نشان می دهد.

    داده ها حاکی از آن است که در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۵۰ هزار و ۲۴۷ قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کمتر بوده است. همچنین ارزش ریالی کل معاملات انجام شده در ۹ ماهه امسال ۵۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که از کاهش ۱۵.۶ درصدی نسبت به ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

    اما رشد ۶.۸ درصدی قیمت مسکن می تواند تحت تاثیر پایان یافتن ماه صفر، اصلاح نرخ بنزین، نزدیک شدن به ماههای پایانی سال و فشار تقاضا باشد. کارشناسان، ظرفیت جهشی برای بازار مسکن متصور نیست.

    پُرمعامله‌ترین منطقه پایتخت نیز منطقه ۵ تهران با هزار و ۴۹۶ فقره معامله مسکن است که در سال جاری همواره پُرفروش‌ترین بازار مسکن را در این کلان‌شهر به خود اختصاص داده است. منطقه ۲ نیز با ۸۰۸ فقره معامله، در رتبه دوم مناطق پُر معامله بازار مسکن تهران قرار گرفته است.

    کم معامله‌ترین بازار مسکن آذر ماه تهران در اختیار منطقه ۱۹ با ۷۶ و سپس منطقه ۲۲ با ۸۰ فقره معامله قرار دارد. منطقه ۱۰ نیز که اخیرا جز مناطق محبوب دهک‌های میان درآمدی و اقشار متوسط جامعه قرار گرفته، با ۷۰۹ فقره معامله در زمره مناطق معامله خیز تهران به حساب می‌آید.

    به گفته حسام عقبایی (نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران)، آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد اهنگ رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نه تنها با کندی روبروست بلکه در برخی مناطق قیمت‌ها کاهشی قابل توجه را نیز تجربه کرده است، با این حال هنوز حجم معاملات گواه رکودی سنگین در این بازار است.